توحید ؛ خدا در مکتب قرآن و مشرب حکمت و عرفان

توحید

نویسنده: محسن شفائی
ناشر: کتابخانه صدر
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 387
اندازه کتاب: وزیری گالینگور - سال انتشار: 1360 - دوره چاپ: 5

 

مروری بر کتاب

خدا در مکتب قرآن و مشرب حکمت و عرفان

فلسفه و تصوف ارتباط ناگستنی باهم دارند ولی در طول تاریخ به خاطر سوءتفاهم‌ها و سوءبرداشت‌های دو گروه از همدیگر مخالفت‌هایی بین آن‌ها بوده است. در عالم اسلام دو مشرب عرفانی و فلسفی به یکدیگر نزدیک‌تر شدند و بالأخره در حکمت متعالیۀ صدرالمتألهین شیرازی (د ۱۰۵۰ق/۱۶۴۰م) وحدت یافتند...

تعریفی که صدرالمتألهین از خدا ارائه می‌دهد با تصوری که فارابی و ابن سینا از خدا داشتند، تفاوت دارد. آنها در تعریف خدا، روی مفهوم وجوب وجود تکیه می‌کنند و مفهوم قدیم را برای معرفی ذات حق و بدست دادن ملاک بی نیازی و کمال ذاتی حق کافی نمی‌دانند.

از نظر آنها تمایز بین واجب و ممکن به اینستکه ممکن، مرکب از ماهیت و وجود است، اما واجب، ذاتی است صرف وجود و چون هستی را در مرتبه ذات دارد نه در مرتبه زائد بر ذات، پس در مرتبه ذات خود فاقد هستی نیست تا نیازمند به هستی باشد.

ملاصدرا همانطور که مفهوم قدیم را برای معرفی ذات حق و برای بدست دادن ملاک بی‌نیازی و کمال ذاتی او کافی نمی‌داند، به مفهوم عینیت ذات و وجود بسنده نمی‌کند. از نظر او اینکه ذاتی بسیط و وجود صرف باشد، دلیل بر وجوب وجود و غنا و بی نیازی مطلق نیست.

این سخن، صرفاً دلیل بر این است که موجود مفروض، موجود حقیقی است نه موجود اعتباری و چنین چیزی برای وجوب وجود کافی نیست. برای وجوب وجود شرط است که موجود، علاوه بر حقیقی بودن، بی‌نیاز از علت نیز باشد. پس در مقام معرفی ذات واجب، هر دو قید را باید آورد و با این دو قید است که می‌توانیم تصوری صحیح از ذات حق بدست دهیم.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

توحید ؛ خدا در مکتب قرآن و مشرب حکمت و عرفان

  • 350,000ریال
  • 250,000ریال

برچسب ها: محسن شفائی, عرفان اسلامی, ملاصدرا, یکتاپرستی, توحید, فلسفه اسلامی, خداشناسی, کتاب توحید