ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی ؛ کپی

ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی 

نویسنده: موسی معروفی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 530
اندازه کتاب: رحلی گالینگور

 

مروری بر کتاب

موسی معروفی، معروف به موسی خان از موسیقیدانان ایرانی و پدر جواد معروفی بود که سال 1268 در خانواده‌ای متدین و علاقه‌مند به موسیقی به دنیا آمد. در کنار تحصیلات سنتی، نواختن سه‌ تار را آغاز کرد. از نوجوانی در این فکر بود تا ردیف موسیقی سنتی ایران را نت برداری کند. برای این منظور بعدها با تمامی استادان آن دوران تماس گرفت تا این کار را به انجام برساند...

   موسیقی سنتی ایران از هفت «دستگاه» و پنج «ردیف آوازی» تشکیل شده است. واژه «دستگاه» به احتمال زیاد از زمان سلسله قاجاریه در موسیقی ایرانی معمول شده است. این کلمه که در حقیقت جایگزین واژه «مقام» گردیده، خود از دو کلمه «دست» و «گاه» ترکیب یافته است. در موسیقی قدیم ایران، «گاه» به معنای پرده ساز بوده است؛ بنابراین دستگاه یعنی چگونگی قرار گرفتن انگشتان دست بر روی پرده‌های ساز که در هر مقامی شکل خاص خود را دارد.

 در موسیقی دستگاهی ایران، هر دستگاه شامل چند «گوشه» است. به طرز قرار گرفتن گوشه‌ ها و نغمات موسیقی، «ردیف» گویند. این گوشه‌ ها از پائین به بالا (از محدوده صدای بم به سمت محدوده صدای زیر)، پشت سر هم چیده می‌شوند. آهنگی که وسعت صوتی اش از همه پائین تر (بم تر) است معمولاً به عنوان اولین آهنگ قرار می‌گیرد و «درآمد» نامیده می‌شود. گوشه‌ های دیگر هر کدام به ترتیب محدوده صوتی، در دنباله درآمد قرار میگرند و به ترتیب ردیف می‌شوند و به این طریق «دستگاه» یا «مقام» را به وجود می‌آورند.

 در موسیقی قدیم ایران هم ترتیب یا ردیف خاصی برای اجرای آهنگ‌ ها وجود داشته است. برای مثال در پیش از ورود اسلام و در دوره سلسله ساسانیان، آهنگ‌ های منسوب به «باربد» شامل «هفت خسروانی»، «سی لحن» و «سیصد و شصت دستان» بوده که با هفت روز هفته، سی روز ماه و سیصد و شصت روز سال مطابق بوده است. یعنی هر برنامه موسیقی شامل یک خسروانی، یک لحن و یک دستان بوده است.

حکیم نظامی گنجوی در منظومه «خسرو و شیرین» سی لحن باربد را به نظم در آورده است. دستگاه‌ های موسیقی ایرانی را هیچ شخص خاصی به وجود نیاورده است، به آن معنا که این نغمات حاصل ابداع یک فرد نیست بلکه سلیقه قومی مردمان ایران زمین و در طول اعصار متمادی آنها را به وجود آورده و حفظ کرده‌اند؛ لذا نمی‌توان دستگاه‌ها را به شخص خاصی منسوب کرد. «موسیقی دستگاهی» با تمرکز نسبی قدرت سیاسی در دوره سلسله قاجاریه به وجود آمد.

فهرست

دستگاه شور
دستان عرب (ابوعطا)
حاجیانی و دشتی و ملحقات آن
افشاری
بیات ترک
دستگاه سه گاه
دستگاه چهارگاه
دستگاه ماهور
دستگاه همایون
بیات اصفهان
راست پنج گاه
دستگاه نوا

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی ؛ کپی

  • 270,000ریال
  • 200,000ریال

برچسب ها: موسی معروفی, موسیقی ایرانی, موسیقی, آواز, ردیف موسیقی ایرانی, کتاب ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی ؛ کپی