مدرسه فیلم داستان کوتاه - نمایشنامه ساقی فروشگاه اینترنتی آی کتاب : Persianbook  آی کتاب

مدرسه ی فیلم

نويسنده: ريچارد پيرمن
مترجم: محمد گذر آبادي
ناشر: ساقي
زبان كتاب: فارسي
تعداد صفحه: 384
اندازه كتاب: رقعی - سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 1 

کیفیت : نو ؛ صفحه اول کتاب نوشته تقدیم شد دارد

 

مروری بر کتاب 

چگونه با تماشاي دي وي دي فيلم‌ها فيلم‌سازي ياد بگيريم

مدرسه فيلم به پرسش چرا مي‌پردازد. نويسنده پنجاه فيلم را انتخاب كرده كه گرچه همگي شاهكارهاي سينما نيستند اما نمونه‌هايي خوب براي نمايش همكاري در نقل داستان به حساب مي‌آيند.گرچه صحنه‌ها جوري تشريح شده‌اند كه متن به تنهايي قابل درك باشد، اما درك كامل كتاب مستلزم تماشاي فيلم‌هاست.

اين كتاب، جايگزين يا رقيب دوره‌هاي آموزش فيلم‌سازي نيست، بلكه هشداري است به دانشجويان سينما، راهنماي خوبي براي توليدكنندگان خانگي، الگويي براي علاقه‌منداني كه قادر به بحث كافي درباره فيلم‌ها نيستند، و پيش‌درآمدي سازنده براي دانشكده‌هاي فيلم، يك روش هم‌بسته براي آموزش مطالعات سينمايي و فيلم‌سازي.

 سال ها پیش،یک فیلم بردار مشهور،شروع به تدریس برای حرفه ای ها کرد که یکی شان کاندید اسکار بود.اما پس از مدتی اعلام کرد در کلاس ها حاضر نخواهد شد.علت سرماخوردگی استاد این بود که بحث روی کارهای او و دیگران بیتر باعث طرح پرسش «چگونه»از سوی دانشجویان میشد تا پرسش چرا هدف پرسش چگونه تقلید است اما چرا درباره ی آموزش به هنرمند فیلم ساز است... 

روایت است وقتی اورسن ولز می خواست همشهری کین را بسازد برای اینکه کارگردانی سینما را بیاموزد، در خواست کرد یک نسخه از فیلم دلیجان ساخته جان فورد برایش بیاورند، یک سالن نمایش فیلم و یک آپاراتچی هم تحت اختیارش باشند. به این ترتیب اورسن ولز مدرسه ای سینمایی برای خود ترتیب داد که تنها شاگردش خودش بود و تنها استادش جان فورد که هیچوقت سرکلاس حاضر نمی شد! تنها کلاش مدرسه هم سالنی بود که مدام فیلم دلیجان نمایش داده می شد. او هفته ها این فیلم را تماشا کرد، بارها و بارها و گاه فیلم را به درخواست او برایش جلو عقب می کردند. به این شیوه با دقیق شدن روی یکی از مهمترین فیلمهای داستانگوی هالیوود که تا آن زمان ساخته شده بود، اورسن ولز به تدریج آموخت که اگر قرار است در سینما داستانی را تعریف کند چگونه باید این کار را انجام دهد.

شکی نیست اورسن ولز شاگرد باقریحه ای بوده و البته به سراغ جان فورد استاد مسلم فیلمسازی نیز رفته بود. فیلمسازی که هوارد هاکس به اعتراف خودش، وقتی حسابی کیفور می شده که تصور می کرده نمایی همانند نماهای آثار جان فورد می گرفته است!ماجرای کتاب «مدرسه فیلم» از آنجا آغاز شد که به ریچارد دی.پپرمن تدوینگر و مدرس برجسته و معتبر سینما در آمریکا سفارش نوشتن کتابی درباره سینما داده شده، با عنوان مدرسه فیلم .در این روزگار رواج انواع و اقسام دوربین های فیلمبرداری ارزان و قابل حمل دیجیتال که امکانات و قابلیت های مختلفی هم دارند، مقوله فیلمسازی را از منظر تجهیزات و به طور کل مسایل سخت افزاری، به کاری آسان تبدیل کرده است، در این زمینه می توان با کمی مطالعه و تحقیق فیلم ساختن را یاد گرفت. هدف کتاب ریچارد دی. پیرمن نیز تحقق چنین مسئله ای بود کتابی که بتواند به علاقمندان پرشمار سینما فیلمسازی را بیاموزد.

ساختار کتاب در ابتدا به گونه ای دیگر تعریف شده و قرار بر آن بوده که در برگیرنده مقالاتی از چهره های گوناگون درباره جنبه های مختلف کار فیلمسازی باشد و یا به جای نوشتن مقاله، گفتگوهایی با همان موضوع و همان افراد ترتیب داده شود و... اما ریچارد دی.پپرمن با واقع بینی اعتراف می کند که کتابهای نفیس و خوبی در چنین قالب هایی وجود داشتند؛ بنابراین ضرورتی برای پیمودن مسیرهایی که یکبار پیموده شده بود، وجود نداشت. بنابراین او الگویی را در این کتاب مورد استفاده قرار داده که در نوع خود تازگی دارد.

هرچند که از جهاتی به کاری که اورسن ولز انجام داده نیز بی شباهت نیست. کتابی آموزشی که از طریق تماشای فیلم های خوش ساخت و تحلیل ساختاری این فیلمها ، چگونگی ساختن یک فیلم را به علاقه مندان این رشته، آموزش می دهد. بنابراین شیوه آموزشی نویسنده در این کتاب در قیاس با دیگر کتب آموزش فیلمسازی در سینما نو و متفاوت به نظر می رسد. نویسنده کتاب حاضر به یک نکته مهم تاکید دارد و آن تعریف داستان از طیقی تعامل میان جنبه های مختلف فیلم است، به عبارت دیگر درک فیلمسازی به عنوان کاری گروهی.

در کتاب مدرسه فیلم یا «چگونه با تماشای DVD فیلم ها فیلم سازی یاد بگیریم» درباره اغلب فنون مورد استفاده در فیلمسازی و ابزار یا ظرفیتهای مدیوم سینما سخن گفته شده و همچنین به شیوه خاص کتاب به خواننده آموزش داده می شوند؛ اما برخلاف دیگر کتابهای همرده خود در فهرستش نامی از جنبه های مختلف فیلم برای نمونه فیلمبرداری، تدوین، صدا، بازیگری، موسیقی، فیلمنامه و از این دست دیده نمی شود. در واقع نویسنده کتاب با هوشمندی کوشیده است با اتخاذ یک استراتژی متفاوت به تعامل مخاطب و متن کتاب کیفیتی کارگاهی ببخشد. به این ترتیب که گویی خواننده کتاب در یک کلاس یا کارگاه تک نفره حضور دارد، ابتدا یک سکانس از یک فیلم را تماشا می کند و سپس استاد (نویسنده کتاب) با توضیح دادن آن سکانس محتوای آموزشی را به او ارائه می کند.

از این سب نویسنده در این کتاب به جای پرداختن به مباحث مختلف فیلمسازی در قالب تقسیم بندی هایی چون کارگردانی، فیلمنامه نویسی، طراحی صحنه و تدوین، وجوه مختلف فیلمسازی را در قالب سه عنوان «داستان»، «مکان» و «شخصیت» آموزش می دهد. به این ترتیب مطالب کتاب برای عموم مخاطبان به شرط تماشای فیلم های معرفی شده در کتاب، سودمند است.

ریچارد. دی پپرمن نویسنده کتاب «مدرسه فیلم» لحظاتی از ۵۰ فیلم را انتخاب کرده و در قالب آن درس خود را به خواننده کتاب ارائه می کند. فیلم های انتخابی پیرمن متعلق به نظام های سینمایی مختلف در آمریکا، اروپا و آسیاست و حدود ۴۰ فیلم این مجموعه جزو آثار کلاسیک تاریخ سینما به حساب می آیند.

کتاب «مدرسه فیلم» از سه بخش در بخش اول به مقوله داستان در فیلم پرداخته شده، بخش دوم مکان دستمایه توجه قرار گرفته و بخش سوم نیز شخصیت. نویسنده در ابتدای هر بخش توضیحاتی فشرده و کوتاه درباره موضوع داده و سپس به سراغ فیلمها و بخشهایی که برای نمونه برگزیده شده می رود. این بخشها با ذکر مدت زمان آنها دقیقا مشخص شده اند. ریچارد. دی پپرمن با شرح جزئیات هر صحنه می کوشد نشان دهد چگونه چنبه های مختلف دخیل در ساخته شدن یک فیلم با همکاری یکدیگر دارای وحدت تاثیری شده اند که مورد نظر فیلمساز بوده. به عبارتی دیگر او به مخاطب نشان می دهد که چگونه برای نقل داستان این عناصر دست به دست هم داده اند. اگرچه صحنه ها جوری تشریح شده اند که متن به تنهایی قابل درک باشد، اما درک کامل کتاب مستلزم تماشای فیلم ها ست.

از فیلم هایی چون «آتلانتیک سیتی»، «گنج های سیرامادره»، «جودو»، کازابلانکا»، «سرپیکو»، «رابط فرانسوی»، «پدر خوانده»، « تام جونز»، «ماجرای نیم روز»، «معجزه گر» «ریفیفی» «ماجرای نیمروز» «۴۰۰ ضربه» و ... از جمله فیلمهایی هستند که در این کتاب از آنها استفاده شده است. اگر چه نویسنده به شکلی عمل کرده که دایره مخاطبان آن محدود نباشد، اما در واقع آن دسته از مخاطبانی می توانند از این کتاب بهترین بهره را ببرند که اگرنه به صورت حرفه ای لااقل با مقدمات و اصطلاحات رایج سینمایی آشنا باشند.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

مدرسه فیلم

  • ناشر: ساقی
  • کد کتاب: 78323 - 116/7
  • موجودی: در انبار
  • 180,000ریال

برچسب ها: ریچارد پیرمن, محمد گذر آبادی, فیلم, سینما, فیلم سازی, فیلم و سینما, کتاب مدرسه ی فیلم, مدرسه فیلم